Az elmélet után jöhet a gyakorlat!
2009-05-14

Közkedvelt és elterjedt nézet, hogy a kukásautók egybeöntik a szelektíven gyűjtött hulladékot. Bizonyára sokan hallottuk már ezt a kifogást a szelektív hulladékgyűjtés ellen érvelõ ismerõseink körében. A valóság azonban az, hogy Magyarországon kétféle szelektív hulladékgyűjtõ kocsi van forgalomban. Az egyiknek rekeszekre osztják a rakterét, így a gyűjtõsziget minden edényét kiüríti, de tartalmukat különbözõ rekeszeiben helyezi el. A másik típus a jól ismert, hagyományos kukáskocsihoz hasonlít. Ilyennel dolgozik a Szákom Kft. is. Minden kedden és csütörtökön anyagonként külön-külön szállítja be a szelektív hulladékot a kézi válogató üzemrészre.

 Városunkban ötféle hulladékot helyezhetünk el a gyűjtõszigeteken: alumíniumot, műanyagot, papírt, üveget és az italos kartondobozt (TETRA pack dobozokat). Begyűjtés után a kézi válogatóban színekre válogatják, majd bálázzák a hulladékot. Ennek lehettek tanúi a városunkban tanuló alsó tagozatosok.

  Mivel Százhalombattán az idei tanév a „Környezeti nevelés” éve, a gyermek-intézmények beépítik oktatási-nevelési programjukba a környezetvédelem helyi vonatkozásait. Így került sor az iskolások látogatására a hulladékudvaron, amíg az óvodásoknak seprõ-locsológép bemutatót szervezett a Szákom.

 A rövid bemutatóra elsõ ízben május 7-én került sor az Eötvös Loránd Általános Iskola tanulói, majd ezt követõen, 12-én az I. Sz. Általános Iskola, 14-én a Körösi Csoma Sándor Általános Iskola tanulói számára. A sort az Arany János Általános Iskola és Gimnázium diákjai zárják május 19-én.

  Az iskolások nemcsak azt láthatták, hogy a begyűjtése után milyen munkafázisokon megy át a szelektív hulladék, hanem számos új információval lettek gazdagabbak. Mint például, mi történik a biohulladékokkal begyűjtés után, vagy megtudhatták azt is, miért kell külön gyűjteni a sült krumpli és rántott hús után megmaradt olajt, hová lehet gyűjteni, és miért nem szabad a csatornába önteni.

  Úgy gondolom, hogy az elméleti tudás nem elegendõ a gyermekeknek, mivel minden gyermek vizuális. Ha a gyakorlati részét is megismerik, maradandóbb élményt nyújt számukra. Így jobban tudatosul bennük, hogy melyik hulladékot hová kell tenni, hogyan hasznosul.

 Tápai Mónika, Szákom Kft.